reklama

Poznáte Jána Cikkera?

Viete kto bol Ján Cikker? Postrehli ste, že mu bol tento rok udelený rád Ľudovíta Štúra I. triedy in memoriam? Ani ja som nepostrehol. Pamätám si ako som pred pár mesiacmi sledoval priamy prenos z udeľovania vysokých štátnych vyznamenaní prezidentom Českej republiky Václavom Klausom. Zaujímavá ceremónia, trošičku snobárna, pár ľudí som poznal a bol som zvedavý aký kix zase český prezident urobí. Ocenených rozoberali vo všetkých médiách vrátane Blesku a Aha! Celé česko diskutovalo o tom ktoré osobnosti by pridali do listu ocenených. Na Slovensku to robíme inak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
10 Euro strieborná minca Ján Cikker
10 Euro strieborná minca Ján Cikker (zdroj: www.mince-numizmatika.sk)

To, že náš prezident odovzdal nejaké ocenenia som nepostrehol. Keď som si vygooglil niečo o Jánovi Cikkerovi našiel som približne takéto príspevky: „Jeden z popredných predstaviteľov slovenskej hudobnej moderny. Významne zasiahol do vývoja hudobnej drámy 20. stor., v opernej tvorbe sa zaoberal najmä skrytými stránkami ľudského života a psychiky. Autor početných symfonických diel..." úprimne, len s ťažkosťami som rozumel o čom píšu.

Na Slovensku máme velikánov na ktorých vieme byť hrdí. Ján Cikker je jedných z nich. Isteže, nebol to známy športovec ani politik. Bol to skladateľ a hudobník. Na youtube nájdete drobné útržky z jeho tvorby. Uspávanky som našiel ako prvé. Keď som si záznam vypočul, mal som pocit akoby autor do tónov hudby zachytil ducha pasienkov a lesov Nízkych Tatier.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

14.10.2011 bude mať v Štátnej opere v Banskej Bystrici slovenskú premiéru opera Coriolanus. Ján Cikker ju napísal v rokoch 1970-72, z rôznych politických dôvodov na Slovensku doteraz uvedená nebola. Možno preto, že predlohu k opere autor získal v diele Williama Shakespeara, možno preto, že dej realisticky pripomína komplikovanosť našej vlastnej existencie. Gaius Marcius Coriolanus, shakespearovsky zamotaný príbeh plný zvratov a tragickým koncom. „Tragédia bez zľutovania a záblesku nádeje" takto nejako vnímal skladateľ príbeh z prostredia starovekého Ríma, ktorý sa odohráva približne v roku 490 pred Kristom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Národná banka Slovenska pri príležitosti 100. výročia narodenia Jána Cikkera vydala pamätnú 10€ striebornú zberateľskú mincu. Minca má priemer 34mm, hmotnosť 18g a pri výrobe bolo použité kvalitné striebro 900/1000. Na hrane mince je vyrytý nápis „HUDBA - UNIVERZÁLNA REČ ĽUDSTVA".

Obrázok blogu

Na lícnej strane je zobrazená štylizovaná silueta huslí doplnená harfou a kompozíciou budov operných domov - SND v Bratislave, Štátna opera vo Viedni a Štátna opera v Prahe. Na lícnej strane je ďalej razený štátny znak Slovenskej republiky, názov štátu Slovensko, letopočet 2011, značka Mincovne Kremnica a iniciály autora PhDr. Klimenta Mitutu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na rubovej strane mince je zobrazený portrét Jána Cikkera doplnený časťou klavírnej klávesnice. Pod ňou je označenie nominálnej hodnoty 10 EURO. V ľavej časti mincového poľa je meno a priezvisko Ján Cikker a letopočty 1911-1989. Pri príprave tohto článku som použil informácie zverejnené Národnou bankou Slovenska a na webe www.mince-numizmatika.sk. Emisia mince bola uvedená v limitovanom množstve kusov, v bankovej kvalite 7.900ks, v kvalite PROOF 8.900ks.

Michal Latta

Michal Latta

Bloger 
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Som človek, ktorý neustále hľadá a skúša niečo nové. Nedokážem sedieť na mieste a nič nerobiť. Zoznam autorových rubrík:  Naše obľúbené receptymince-numizmatika.skČriepky z ciestNázorySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu